niedziela, 25 września 2016

Dorsz zawijany w boczku z duszoną kapustą i pure ziemniaczanym


Zwykle dorsz mi się rozsypuje na patelni, tzn. kiedy chcę go wyjąć z patelni nie jest taki zwarty i jędrny, aby móc go ładnie podać. No chyba że smażę ze skórą. Dlatego z pomocą przychodzą mi cieniutkie plastry surowego boczku. Wybieram Sokołowa, są najlepsze w smaku. Zawijam rybkę, smażę na pergaminie i żeby nie wiem co, zawsze się udaje. Do tego kiszona kapusta z grzybami, pure ziemniaczane i mamy smaczne danie. Jesienne.

Składniki:

polędwica z dorsza 4 sztuki
kapusta kiszona 300 gram
ziemniaki ugotowane 500
boczek wędzony 12 plastrów
grzyby suszone 3 sztuki
liść laurowy 2 sztuki
kminek 1/2 łyżeczki
ziele angielskie 3 ziarenka
pieprz
 jedna cebula
olej rzepakowy 3 łyżki
1 łyżka masła

Przygotowanie:

Polędwice zawiń w plastry boczku i smaż z obu stron ułożone na papierze pergaminowym. Namocz grzyby. Rozgrzej olej w drugim rondlu i włóż wypłukaną kapustę. Dodaj przyprawy i duś z namoczonymi wcześniej grzybami. Pokrój grzyby i dodaj do kapusty wraz z wodą z namaczania. Pokrój cebulę drobno i zeszklij na łyżce oliwy. Dodaj do ugotowanych ziemniaków wraz z łyżką masła.

poniedziałek, 19 września 2016

Sałatka z kolorowych cukinii z serem feta i orzechami

Składniki 

cukinia żółta 1 sztuka 
cukinia 1 sztuka 
czosnek 1 ząbek 
oliwa z oliwek 2 łyżki
orzechy włoskie 6 sztuk 
orzechy nerkowca 10 sztuk 
natka pietruszki 1 łyżka 
sól do smaku 1 szczypta 
pieprz 1 szczypta 
ser feta 50 gram 

Przygotowanie

Cukinię pokroić w talarki. Na gilową patelnię wlać łyżkę oliwy i delikatnie grillować talarki. Dodać pod koniec ząbek czosnku pocięty w talarki. Całość wyłożyć do misy, wkruszyć ser feta, dodać prażone orzechy i  pociętą natkę. Doprawić solą i pieprzem. Smakuje dobrze z białą rybą . 

poniedziałek, 5 września 2016

Gryczotto z kalafiorem, marchewką i brązowymi pieczarkami z tymiankiem



kasza gryczana 200 gram
2 szklanki bulionu 
kalafior 1/2 sztuka (średni)
pieczarki 8-10 sztuka 
marchewka 2 sztuka
tymianek posiekany 3 gałązki do przybrania oraz oberwane listki z kilku gałązek
cebula np.szalotka 1 sztuka 
olej do smażenia 2 łyżki



Kaszę podgotować w bulinie. Warzywa umyć, marchew pociąć w plasterki, pieczarki na ćwiartki, kalafior na różyczki, cebulę w kostkę. Rozgrzać patelnię i lekko podsmażyć warzywa. Dodać podgotowaną kaszę gryczaną wraz z płynem i dusić razem do miękkości. 


sobota, 3 września 2016

Chowder z kukurydzy z mleczkiem kokosowym i z kalafiorem


kukurydza w kolbach 3 sztuki
por (biała część) 1 sztuka
kalafior 1 sztuka
oliwa z oliwek 2 łyżki
sól do smaku 1 łyżeczka
papryczka chili 1/2 łyżeczki
kurkuma mielona 1 łyżeczka
ziele angielskie 3 sztuka
gorąca woda 1,5 litr
mleko kokosowe 200 ml


Sposób przygotowania:

Kolby kukurydzy umyj i zetnij ziarenka. Pora pokrój w talarki. Uduś pora na oliwie dodaj kurkumę i pozostałe przyprawy. Potem kukurydzę, a na końcu kalafiora. Duś kilka minut. Zalej wrzątkiem. Gotuj do miękkości. Zblenduj. Dodaj mleczko kokosowe i zagotuj. Podawaj z piersią kurczaka lub z duszonym porem. Posyp zieleniną.

sobota, 27 sierpnia 2016

Przepis na ossobuco


Pierwszy raz zrobiłam to danie. Nigdy wcześniej nie widziałam tak ładnie pociętej giczy cielęcej. 
Polubiłam je. Wkładam do piekarnika i 1,5 godziny mam wolne. Obiad robi się sam. 

gicz cielęca 1 kg 
pomidory krojone z puszki 1 sztuka 
marchew 2 sztuka
seler naciowy 2 sztuka 
masło 3 łyżki 
oliwa z oliwek 2 łyżki 
wino białe wytrawne 1 szklanka 
sól do smaku 1 łyżeczka 
pieprz 1/2 łyżeczka 
rozmaryn gałązka
szałwia kilka listków + do przybrania
cebula biała 1 sztuka 
czosnek 2 ząbki

Na patelni z grubym dnem obsmażyć mięso na gorącej oliwie, wyjąć. Na patelnię wrzucić masło, cebulę, marchew i selera - pocięte w drobną kostkę i podsmażyć. Dodać czosnek i gałązkę rozmarynu, listki szałwii a potem pomidory, wino. Zagotować i odparować wino. Włożyć ponownie obsmażone mięso wyjęte wcześniej i wymieszać. Przełożyć do żaroodpornego garnka. Wstawić do piekarnika na ok.1,5 godziny. Podawać z chlebem lub kaszą jaglaną. Posypać natką lub szałwią



poniedziałek, 22 sierpnia 2016

Placuszki bananowo- jogurtowe (bezglutenowe)

Banany lubię te jeszcze zielone- ale kiedy owoc dojrzeje to znajduje swoje zastosowanie w placuszkach bananowo - jogurtowych. To wersja bezglutenowa. Dodajcie mąki jaką lubicie.

banan 1 sztuka
mąka kukurydziana 1 szklanka
jajka 2 sztuki
jogurt naturalny 150 ml
sól 1 szczypta
proszek do pieczenia 1  łyżeczka płaska
olej do smażenia lub patelnia do smażenia bez tłuszczu 


Banana rozgnieć tłuczkiem do ziemniaków dodaj pozostałe składniki i wymieszaj na jednolite ciasto. Rozgrzej patelnię i na niewielkiej ilości oleju smaż placuszki na średnio rozgrzanej patelni (łatwo się przypalają z powodu zawartości cukru z banana). Podawaj z ulubioną konfiturą lub cukrem pudrem. 

czwartek, 18 sierpnia 2016

Energetyczne smoothie z kurkumą i imbirem


Smoothie na śniadanie. Od Was zależy co do niego dodacie: czy mleko kokosowe czy inne roślinne, może jogurt naturalny?

banan 1 sztuka 
mango 1 sztuk
mleko kokosowe 300 ml
kurkuma 1/2 łyżeczki 
imbir 1 łyżeczka świeżo utarty
napój kokosowy 
siemię lniane 1 łyżeczka


Świeży imbir i napój kokosowy lub mleko kokosowe zmiksuj z pozostałymi składnikami. Można dodać kostki lodu.