wtorek, 16 października 2018

Chlebowa chałka z makiem z mąki orkiszowej


Dawno, ale to bardzo dawno nie piekłam chałki. Minęło pięć lat. Nie używam mąki pszennej, ale chciałam zjeść chałkę zdrowszą.
Użyłam mąkę chlebową orkiszowa. 


Składniki 

40 g drożdży świeżych

500 g mąki orkiszowej chlebowej  - użyłam ekologicznej ( + 1/2 szklanki do podsypywania)

pół szklanki ciepłego mleka migdałowego

duże jajo + żółtko do posmarowania chałki + mak

2 łyżki masła/ lub oleju kokosowego

4 łyżki wody

1/2 szklanki cukru trzcinowego/ miodu/ ksylitolu ( użyłam ksylitol)



Przygotowanie:

1.  Drożdże rozkruszyć dodać łyżkę cukru/ksylitolu/miodu, wlać letnie mleko rozmieszać z łyżką  mąki. Pozostawić rozczyn do wyrośnięcia.



2.  Do naczynia przesiać  mąkę, dodać wyrośnięty rozczyn z drożdży, rozkłócone jajko i cukier/ksylitol/miód, rozpuszczone letnie masło/olej kokosowy, wodę. Zagnieść luźne  ciasto do momentu kiedy zaczną pokazywać się pęcherzyki powietrza a ciasto będzie odchodzić od rąk. Odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia aż podwoi swą objętość.

 

3.  Po wyrośnięciu znów zagnieść ciasto, podzielić je na trzy części. Uformować wałeczki równej długości i zapleść warkocz. Końce złączyć i podwinąć pod spód.Tak przygotowaną chałkę położyć na przygotowaną blachę podsypaną mąką, posmarować delikatnie wierzch wodą. Zostawić do wyrośnięcia na ok. 15-30 minut. W miseczce rozmieszać żółtko z odrobiną wody i posmarować wierzch chałki. Posypać  np. makiem
(Włożyłam o brytfanny ciasto przed wyrośnięciem. To nie jest koniczne).

4. Piec 30-40 minut w 180 stopniach.

 


5 komentarzy:

  1. Ja też całe wieki nie piekłam chałki. Taka zdrowsza wersja zapowiada się pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka zdrowsza wersja chałki brzmi obiecująco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W takiej wersji chętnie bym zjadła :) odrobina dżemiku i dodatek do porannej kawusi jak się patrzy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z domowym dżemem plus ciepłe mleko i jest przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń