wtorek, 13 kwietnia 2021

Falafel z zielonym groszkiem i kiszoną cytryną.

Pyszna uczta z kuchnią z Dalekiego Wschodu. Falafele z ciecierzycą i zielonym groszkiem doprawione kiszoną cytryną. Jeśli jeszcze nie jedliście kiszonych cytryn to bardzo zachęcam was do samodzielnego ich ukiszenia, zakupu w sklepach ze zdrową żywnością lub zakupu w sklepie tureckim.  Falafele podałam  na hummusie z pieczoną cieciorką, z liśćmi nasturcji. Nie miałam kolendry, która tu by się  sprawdziła najlepiej więc użyłam liści nasturcji ponieważ samodzielnie ją wyhodowalam i domagała się już konsumpcji. Użyłam ciecierzycę z dużego słoika po odsączeniu 400 g. Najlepiej jest samodzielnie ugotować ciecierzycę namoczoną przez całą noc. Chodzi o to że gdybyście chcieli usmażyć falafel z samej ciecierzycy tej ze słoika rozpadły by się podczas smażenia. Dodatek groszku i mąki sprawia że nawet ta użyta że słoika się nadaje.

Dla 2 osób: 

Na falafele:

200 g ugotowanej ciecierzycy (wzięłam gotową ze słoika) 

100-150 g mrożonego zielonego groszku (lekko rozmrożony)

2 łyżki mąki np. z ciecierzycy

1 łyżeczka proszku do pieczenia

1/2 mięty (z doniczki) 

ćwiartka kiszonej cytryny

1 łyżeczka mielonego kminu

1/2 łyżeczki chili w płatkach

olej do smażenia 


Hummus:

200 g ciecierzycy + woda z gotowania lub ze słoika + 2 łyżki 

1/2 ostrej papryki w proszku

1 łyżka tahiny lub masła orzechowego (dziś użyłam migdałowego)

1/2 ząbka czosnku

sól himalajska do smaku

2 łyżki oliwy z oliwy

1/2 łyżeczki skórki z cytryny np. bio

1-2 łyżki soku z cytryny


Dwie łyżki ciecierzycy oprósz pikantną papryką w proszku. Możesz upiec w piekarniku ( jeśli coś pieczesz przy okazji) lub usmażyć na złoto w  niewielkiej ilości oleju. Odsączyć na papierowym ręczniku. 

Przygotuj humus. Wszystkie składniki humusu umieść w malakserze i zmiksuj na krem. Rozłóż na talerze.

W tym samem malakserze umieść składniki falafeli. Cytrynę kiszoną wcześniej przesiekaj. Zmiksuj ale tak aby było widać kawałki warzyw.  Rozgrzej olej na patelni i na rozgrzany wykładaj łyżką małe kotleciki ( można uformować kulki i usmażyć w głębokim oleju- ale wybrałam "chudszy" sposób). Smaż kilka minut z obu stron. Wysmażone połóż na chwilę na ręcznik papierowy. 

Na hummusie ułóż kilka falafeli posyp np. nasturcją lub kolendrą. Dodałam też czerwoną kiszoną kapustę, która dobrze się wkomponowała. 






1 komentarz: