piątek, 31 sierpnia 2018

Orkiszowe bułki na zakwasie żytnim pełnoziarniste

Często chodzę do ekologicznego sklepu- piekarni kupować bezglutenowe paluchy z mąki owsianej. Są one śmiesznie zawinięte i to one spowodowały, że sama chciałam spróbować jak to jest z tym zawijaniem. Udało się.
Są pyszne. Mąż wypieka żytnie chleby a ja żeby moja rodzina jadła zdrowo (nie muszą jeść bezglutenowo). Ja zrobiłam dla nich orkiszowe bułki na zakwasie żytnim z mąki jasnej z domieszką mąki orkiszowej pełnoziarnistej.

SKŁADNIKI:

450 g mąki orkiszowej jasnej  + do podsypania
50 g mąki
saszetka zakwasu np: żytniego lub własnego
pół saszetki drożdży ( ok.3-4g)
łyżeczka soli
łyżeczka miodu 
szklanka wody letniej

PRZYGOTOWANIE:

Rozpuść drożdże i zakwas w szklance wody ( jeśli robisz z zakwasu postępuj tak jak z zakwasem). Mąki przesyp do misy, wlej wodę, dodaj miód i sól, zacznij wyrabiać. Odstaw w ciepłe miejsce do wyrastania (wyrasta dość długo). Po wyrośnięciu ciasto przełóż na stolnicę przetnij na 6 równych części i uformuj bułeczki - paluchy podsypując mąką. Ułóż na blasze wyłożonej papierem i pozostaw do wyrośnięcia. W tej fazie rosną szybko, więc od razu nastaw piekarnik na 200 stopni C. Po nagrzaniu (u mnie ok. 13-15 minut) piekarnika, włóż do pieca i piecz 45 minut.








































6 komentarzy: