wtorek, 6 lipca 2021

Jagodzianki pyszne

 

Wracając z wakacji kupiłam po drodze jagody. Zatrzymaliśmy się w bezpiecznym miejscu w Mławie na parkingu. Lubię kupować od zbieraczy. Wstają wcześnie rano, aby móc je sprzedać powracającym z nad morza turystom. Jagód nie ma wiele w tym roku. I choć łatwiej jest zmiksować je w koktajlu, to podjęłam się wypieku jagodzianek. Przepis wzięłam ze starej książki, ale dodałam od siebie trochę innych składników. Przede wszystkim użyłam mąki orkiszowej. 

Składniki na 12 bułeczek:

500 g mąki orkiszowej + trochę do podsypywania lub zwykła pszenna

paczuszka drożdży suszonych lub 50 g świeżych

2/3 szklanki mleka (może być roślinne np. kokosowe)

50 ml oleju rzepakowego lub rozpuszczonego masła lub oleju kokosowy

150 g cukru trzcinowego jasnego dość drobnego

2 jaja

1/2 łyżeczki mielonej wanilii


Nadzienie:

szklanka jagód

2 łyżeczki mąki ziemniaczanej

skórka z połówki cytryny

1 łyżka cukru trzcinowego

1/2 łyżeczki cynamonu


Kruszonka:

 2 łyżki czubate mąki orkiszowej

2 łyżki oleju lub łyżka masła

2 łyżki cukru trzcinowego

szczypta cynamonu lub wanilii


białko do smarowania


Przygotowanie:

W niewielkiej ilości mleka rozpuścić drożdże, dodać trochę cukru trzcinowego i pół łyżeczki mąki orkiszowej. Poczekać kilka minut aż "ruszy". Mąkę przesiać, dodać zaczyn, wbić jaja, dodać cukier i mleko i zacząć wyrabiać. Pod koniec dodać wybrany tłuszcz. Wyrabiać kilka minut aż ciasto zacznie odchodzić od rąk. Miskę wysypać mąką położyć na niej ciasto i przykryć ściereczką lub czepkiem foliowym. Odstawić do wyrośnięcia. Po wyrośnięciu ciasto jeszcze raz wyrobić chwilę i podzielić na równe części. Ja podzieliłam je na 80 g bułeczki.

Wymyte i osuszone jagody doprawić podanymi składnikami. Z ciasta uformować kule, spłaszczyć. Na środek kłaść 1-2 łyżeczki jagód. Zawinąć od spodu i uformować bułeczkę okrągłą lub podłużną. Układać na blasze wyłożonej papierem i posmarowanym oliwą w 2 cm odległości od siebie. Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na kila minut. W między czasie przygotować kruszonkę. 

Nastawić piekarnik na 180 stopni C.

Wyrośnięte bułeczki posmarować białkiem, posypać kruszonką. Piec 30-45 minut. Moje wypiekły się w 35 minut.






3 komentarze:

  1. Pyszne jagodzianki, ja w tym roku robiłam, ale z mrożonych jagód.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne! Myślę, że takie pyszne jak piękne. Ten czas kiedy są dostępne świeże owoce jest cudowny.
    Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglądają obłędnie! Tutaj czuję ich zapach :). Zapraszam do mnie na przepis na jagodzianki w troche innej formie, w wersji łatwiejszej do przygotowania. https://sprawdzonakuchnia.pl/?s=jagodzianki
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń